پرش لینک ها

سایر سیستم های مدیریت

سایر سیستم های مدیریت

هر مدیری نسبت به افراد زیرمجموعه خود می‌تواند دارای دیدگاه‌های خاصی باشد. این دیدگاه‌ها پایه و اساس روابط یک مدیر با زیردستان او را تشکیل می‌دهد. تمامی منابع‌انسانی و سرمایه‌ای در هر سازمانی به مدیریت مناسب نیاز دارند. انواع سیستم های مدیریت بوجود آمده‌اند تا بتوان سرمایه‌های انسانی در هر سازمانی را به بهترین شکل مدیریت کرد.

سیستم مدیریت آموزش ISO 10015

استاندارد جهانی ایزو 10015 توسط کمیته فنی ISO/TC176 مدیریت و تضمین کیفیت و کمیته SC3 تهیه گردیده است. عوامل مختلفی نظیر “عدم شناسایی نیازهای آموزشی صحیح کارکنان ،عدم توجه به مشاغل در برآورد نیازهای آموزشی تعیین نیازها و نه شناسایی نیازها ، فقدان اهداف و استراتژی های آموزشی ،‌ضعف در طراحی محتوا و برنامه آموزشی، عدم توجه به مسائل مربوط به اجرای دوره های آموزشی ،‌عدم ارزیابی مناسب از تامین کنندگان آموزشی ،‌مشخص نبودن نتایج آموزش و بسیاری از عوامل دیگر” نمایندگان 22کشور جهان را در دسامبر 1999 بر آن داشت تا پیش نویس اصلی استاندارد آموزش ایزو 10015 را طراحی و به عنوان راهنمایی جهت فعالیت های آموزشی سازمان ارائه دهند.

استاندارد آموزش ایزو 10015 با هدف کمک و راهنمای به انجام اثر بخش فعالیت های آموزشی در سازمانها تلاش دارد در چارچوب اصول مدیریت کیفیت که بر پایه استاندارهای سری ISO9000 می باشد، رهنمود هایی را در خصوص مولفه های اصلی آموزش یعنی “تحلیل نیازها، طراحی  و برنامه ریزی، اجرای آموزش ،‌ارزشیابی نتایج و نظارت بر بهبود فرآیند آموزش ” به مسئولین و کارشناسان آموزش سازمانی ارائه نماید.
  • فازبندی زمانی و  سرفصل جلسات آموزشی ایزو
  • ایجاد و توسعه فرهنگ و نگرش ساختار یافته جهت سرمایه­ گذاری آموزش؛
  • ایجاد فرآیند آموزش نظام­ مند  و ساختار یافته جهت بهبود و ارتقای توانمندی منابع انسانی در راستای تأمین اهداف سازمانی؛
  • ارتقای سطح آموزش محصولات یا خدمات با توسعه آموزش و مهارت­ اثربخش کارکنان سازمان؛
  • یکپارچه­ سازی اهداف سیستم مدیریت آموزش با آرمان­ها، اهداف و برنامه­ های پیشبردی سازمان؛
  • ايجاد نگرش و تفکر سیستمی نسبت به اجرای فرآيند آموزش در سازمان؛
  • ایجاد ارزش افزوده از طریق کاهش دوباره­ کاری، اصلاح و رفع مشکلات، ناشی از خطاهای منابع انسانی، حاصل از عدم آگاهی و مهارت کارکنان؛
  • ارتقاء و افزایش انگیزه، بهره ­وری و اثربخشی عملکرد کارکنان؛
  • ایجاد اطمینان مشتریان از صلاحیت، شایستگی و مهارت کارکنان سازمان؛
  • ایجاد امنیت سرمایه­ گذاری آموزش در راستای اهداف و با توجه به منابع و منافع سازمان؛
  • به روز كردن سيستم مدیریت آموزش و توسعه فرهنگ بهبود مستمر در سازمان.

با توجه به بزرگی سازمان و دانش پرسنل ، بین 3 تا 6 ماه

از طرف آکادمی پارسه

سیستم مدیریت رضایت مشتریان ISO 10004

ایزو اندازه گیری و پایش رضایت مشتری ISO10004 جدیدترین استاندارد در حوزه مشتری مداری می باشد که می تواند به رونق کسب وکار شما و ارائه یک چهره جدید از سازمان شما در ذهن مشتری به عنوان یک سازمان مشتری مدار کمک شایانی نماید.

 اطلاعات بدست آمده از پایش و اندازه گیری رضایت مشتریان می تواند به شناسایی فرصت های بهبود سازمان در راهبردها، محصولات، فرایندها و ویژگی هایی که توسط مشتریان با ارزش تلقی می شود کمک نماید.

 ایزو اندازه گیری و پایش رضایت مشتریان با استفاده از تکنیک های مختلف، به سازمان کمک می کند تا از  نیازهایی از مشتری که معمولاً توسط مشتری بیان نمی شود و برای سازمان ناشناخته است، آگاه شوند.

  • کمک به افزایش اثربخشی ایزو مدیریت کیفیت
  • تسریع شناسایی و پاسخگویی به نظرات مشتریان و سایر طرفهای ذینفع سازمان
  • افزایش رضایت مشتریان و سایر طرفهای ذینفع سازمان
  • استفاده از بازخورد مشتری در جهت بهبود کیفیت محصولات
  • افزایش اعتبار سازمان
  • تشویق کارکنان برای بهبود روابط با مشتریان
  • برقراری امکان سنجش و اندازه گیری رضایت مشتری
  • تشخیص به موقع توقعات مشتریان

با توجه به بزرگی سازمان و دانش پرسنل ، بین4 تا 6 ماه

از طرف آکادمی پارسه

سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات مشتریان ISO 10002

روند رسیدگی به شکایات مرتبط با محصول یا خدمات یک شرکت میتواند یکی از مهم ترین فرایند های آن سازمان باشد. بدین منظور مجموعه ای از دستورالعمل ها برای برنامه ریزی ، طراحی ، توسعه ، بهره برداری ، نگهداری و بهبود این اصل در قالب یک استاندارد جهانی توسط ایزو در سند مکتوب ISO10002 تعریف شده است که آخرین نسخه آن در سال 2018 در اختیار عموم قرار گرفت.

  • فرآیندی باز و پاسخگو برای رسیدگی به شکایت در اختیار مشتری قرار می دهد.
  • توانائی سازمان در رفع نارضایتی بطور سیستماتیک (فرایندنگر) و پاسخگو افزایش می یابد.
  • توانائی سازمان در شناسائی و تحلیل علل ریشه ای شکایات و ارتقاء سیستم افزایش می‌یابد.
  • ایجاد رویکرد مشتری مدار در کارکنان سازمان و افزایش مهارت های کاری کارکنان در ارتباط با مشتریان
  • در بازنگری و تحلیل شکایات نحوه عملکرد بهتر در ارتباط با رسیدگی به شکایات و رفع شکایات و بهبود فرآیندها دیده می شود.
  • استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ علاوه بر سازگار بودن با استاندارد ایزو ۹۰۰۱ میتواند به طور مستقل و بدون نیاز به استاندارد ایزو ۹۰۰۱ پیاده سازی و اجرائی گردد.

با توجه به بزرگی سازمان و دانش پرسنل ، بین4 تا 6 ماه

از طرف آکادمی پارسه

سیستم مدیریت انرژی ISO 50001

مديريت انرژي همانند ديگر رويكردهاي مديريتي درچارچوب يك سيستم مديريت قابل استقرار در سازمان‌ها است. سيستم مديريت انرژي (بر اساس ISO50001) ابزاري براي بهبود مستمر در زمينه مصرف انرژي، كارآيي انرژي و انتخاب منابع انرژي ميباشد.

امروزه استاندارد ISO 50001 توسط اکثر سازمانها در سراسر جهان به منظور مدیریت و کاهش مصرف و هزینه های انرژی مورد استفاده قرار می گیرد، ISO 50001 چارچوب کامل و جامعی برای پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی (EnMS) در سازمان ارائه می نماید. این استاندارد فرصتهای مناسبی برای سازمانها از توزیع کننده‌های بزرگ تا تولیدکنندگان و کسب ‌وکارهای کوچک، جهت انعطاف پذیری بیشتر درخصوص هزینه های سازمان و مصارف انرژی فراهم می کند.

  • طرح ريزي كاهش هزينه هاي مصرف انرژي
  • استفاده بهينه از انرژي
  • كاهش دفع آلاینده هاي زيست محيطي
  • تأمين ميزان انرژي مناسب با كيفيت و هزينه مورد نظر
  • توسعه خط‌ مشی انرژی برای مصرف انرژی کارآمدتر
  • دستیابی به اهداف خرد و کلان جهت تامین خط‌مشی انرژی سازمان
  • استفاده از داده‌های عملکردی جهت درک بهتر و اتخاذ تصمیمهای مناسب درخصوص مدیریت مصارف انرژی
  • اندازه گیری و صحه‌گذاری نتایج و دستاوردها
  • بازنگری و بررسی کارایی خط‌مشی انرژی تدوین شده

بین 5 تا 7 ماه

از طرف آکادمی پارسه

مدیریت ریسک ISO 31000

خطراتی که سازمانها را تحت تأثیر قرار می دهد، می توانند از نظر عملکرد اقتصادی و میزان اعتبار کسب و کار حرفه ای و همچنین نتایج زیست محیطی ، ایمنی و اجتماعی عواقبی به همراه داشته باشند. بنابراین ، مدیریت ریسک به طور مؤثر به سازمانها کمک می کند تا در محیطی پر از عدم اطمینان ، به خوبی عمل کنند. ISO31000 یا ایزو مدیریت ریسک، اصول ، چارچوب و فرآیندی را برای مدیریت ریسک فراهم می کند. این چارچوب می تواند توسط هر سازمانی صرف نظر از اندازه ، فعالیت یا بخش آن مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از ISO 31000 می تواند به سازمانها كمك كند تا به اهداف خود به راحتی دست یابند ، فرصتها و تهدیدها را شناسایی کنند و به طور مؤثر منابع را برای ریسک اختصاص دهد. این ایزو توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی کد بندی شده است.
ایزو 31000 بیان می کند که دستورالعمل ها باید توسط افرادی مورد استفاده قرار گیرد که بوسیله ایجاد ریسک ، تصمیم گیری ، تعیین و دستیابی به اهداف و بهبود عملکرد آنها، ارزش و ارزش سازمان را بالا ببرند. دستورالعملهای به کار برده در این ایزو برای کلیه سازمان ها مناسب بوده و کلیه فاکتورهای موجود در سیستم های سازمانی را مد نظر قرار می دهد. این ایزو هم چنین به تعیین استراتژی ، دستیابی به اهداف و تصمیم گیری های آگاهانه کمک می کند. مدیریت ریسک بخشی از مدیریت و رهبری است و یک اصل اساسی برای مدیریت سازمان در کلیه سطوح است.

  • توجه به خلل ایجاد شده در مدیریت ریسک شرکتها و سازمان ها
  • تطابق اهداف سازمان با چارچوب ارائه شده در این ایزو
  • تلفیق مکانیسم های سیستم مدیریتی با هم 
  • ایجاد یک استاندارد مدیریت ریسک و معیارهای ارزیابی واحد
  • افزایش توانایی سازمان برای شناسایی تهدیدات و فرصت ها
  • بالا رفتن میزان انعطاف پذیری کلی سازمان
  • بالا رفتن میزان کارایی و اثربخشی عملیاتی
  • شناسایی ریسک و مقابله با آن
  • افزایش اعتماد مشتری
  • بهبود مدیریت کسب و کار

با توجه به بزرگی سازمان و دانش پرسنل ، بین4 تا 6 ماه

از طرف آکادمی پارسه

احراز صلاحیت آزمایشگاه ISO/IEC 17025

استاندارد ایزو استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO استانداری بین المللی و تخصصی ویژه ی آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون می باشد که به احراز صلاحیت این آزمایشگاه ها می پردازد. استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO الزامات کلی برای احراز صلاحیت انجام آزمون ها و یا کالیبراسیون و همچنین نمونه برداری را توسط ازمایشگاه ها مشخص می سازد.

  • برخورد سیستماتیک با مشکلات، نقائص و اشتباهات خواسته یا ناخواسته
  • انجام خود ارزیابی توسط آزمایشگاه
  • یافتن و محدود سازی منابع خطاهای اندازه گیری و کنترل خطاها
  • محاسبه خطاهای غیر قابل کنترل
  • تعیین تکلیف روش های ابداعی اندازه گیری
  • کنترل و تضمین کیفیت نتایج اندازه گیری
  • تسهیل همکاری میان آزمایشگاه ها و سایر سازمان ها
  • تبادل اطلاعات و تجارب بین آزمایشگاه های همکار
  •  هماهنگ کردن استانداردها و روش های اجرایی
  • تسهیل در پذیرش نتایج آزموناثبات پیاده سازی سیستم کیفیت و صلاحیت فنی (نتایج فنی معتبر)
  • افزایش اعتماد مشتریان و ارتقاء سطح مشتری مداری آزمایشگاه
  • افزایش قدرت بازاریابی و مزیت رقابتی نسبت به آزمایشگاه هایی که در کلاس جهانی نظام مدیریت کیفیت وارد نشده اند
  • ارتقاء کیفی تجهیزات، پرسنل، فضا و سیستم
  • به روز کردن استانداردها و روشهای آزمون در سطح آزمایشگاه ها
  • دست یابی به اعتبار بین المللی به عنوان آزمایشگاه آکرودیته جهانی در ایران
  • افزایش درآمد از طریق ارائه خدمات به صادرکنندگان محصول
  • عدم نیاز  ارسال نمونه به مراکز آزمایشگاهی تائید شده
  • امکان پذیرش آزمایشگاه بعنوان آزمایشگاه مرجع از طرف سازمان ملی استاندارد

با توجه به بزرگی سازمان و دانش پرسنل ، بین4 تا 6 ماه

از طرف آکادمی پارسه